Incredibaby
Børnevenlige frikadeller med masser af grønt!

Hvad nu, hvis jeg ikke vil i form lige efter fødslen?

… i hvert fald ikke i lynfart. Og ikke i topform. I hvert fald ikke som en af mine øverste prioriteter. I virkeligheden ligger det nok ikke engang på top 10 over mine prioriteter efter fødslen?

“Se hvor hurtigt hun tabte sin baby-vægt”. Ærligt, så vil jeg personligt hellere læse en artikel der hedder “Hun elsker sin krop, fordi den fortæller en historie om, at hun er mor”. Jeg ville klikke på linket med det samme.

Jeg skal naturligvis passe på med at generalisere, så lad mig lige slå fast; Det her er mine holdninger til emnet. Jeg har aldrig haft træning som en kæmpe prioritet, og jeg har aldrig opgivet sociale sammenkomster eller et stykke kage for en træning. Er man atlet eller træningsentusiast er det naturligvis en anden situation, man står i. Så har man måske behov for at træne fordi det er en vane og bringer én tilbage til hverdagen, og måske er det nødvendigt, at man kommer i form igen inden der går for længe. Det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Men(!) der skal sgu være plads til, at vi kan have løsere hud, fladere numse og længere bryster og hvis man spørger mig, så er det ikke et mål i sig selv, at man skal ligne én der ikke har født. Det må være det mest fjollede mål nogensinde – når man nu altså har et barn eller flere.

Nærmest samtlige indvolde i maven har været skubbet rundt, så jeg tror ikke, at det fra naturens side er meningen at man efter en måned eller to igen skal være i form som inden man fik børn – med mindre man virkelig har holdt formen upåklageligt ved lige i løbet af graviditeten. Faktisk siges det jo normalt, at det tager ca. 9 måneder at komme over en graviditet. Og det passede faktisk meget godt for mig. Jeg havde tabt mine graviditetskilo, og min hud på maven havde trukket sig sammen igen. Men min krop var ikke magen til før graviditeten. Min hud på maven er blevet meget blødere, og det samme er resten af min krop. Og det er der intet negativt i! Og selvom I er skide søde til at fortælle mig, at jeg jo er slank og ikke ligner én der har født – så er min krop altså slet ikke som den var før. Den har ændret sig, og rent mentalt er det en tilvænningssag uanset hvor fin andre synes man ser ud. Man skal i hvert fald ikke forudindtage, at en mors krop ikke har forandret sig, blot fordi hun er slank. Ej heller skal man forvente, at hun ikke har skullet vænne sig til at elske sin nye krop – hvis hun er nået dertil. Blot lige en sidebemærkning fra én der ofte får at vide, at jeg da ikke kan vide noget om hvordan det er at have en mor-krop ;-)

Tilbage på sporet…

Det kan vel ikke forventes, at vi som kvinder skal skjule de kropslige tegn på, at vi er blevet mødre? Og det er vel ikke noget at stræbe efter? Jeg forstår i hvert fald ikke, at det kan være et mål at man ikke vil ligne det man er? Heldigvis er kroppe jo 100% forskellige fordi der ikke er to der er ens – så man kan heller ikke tale om, at en “mor-krop” skal se ud på en bestemt måde. Jeg siger ikke, at det er mere rigtigt at være blød end trænet – vi er alle lige meget mødre. Jeg synes bare, at der mellem linjerne ind imellem bliver sagt, at det er bedst hvis vi hopper i vores jeans på vej hjem fordi vi allerede har tabt de fleste af de kilo vi knapt nok tog på. Jeg fortalte mere om graviditet og vægt for kort tiden siden her.

Mette Lyngholm har skrevet et meget relevant og uddybende indlæg omkring det der med at “komme i form på rekordtid”, og at det altså handler om hvad du laver under graviditeten og ikke at du på ingen tid skal komme fra 0 til 100. Og Mette er om nogen nok min modsætning når det kommer til træning. Men hun er jo præcis en af de kvinder jeg nævner tidligere i indlægget. Træning er så stor en del af hendes liv, at hun jo aldrig ville komme tilbage til sin normale hverdag hvis hun ikke begyndte at træne igen – fordi træning på mange måder ér hendes hverdag – giver det mening? I øvrigt tror jeg det er vigtigt, at kvinder som Mette illustrerer at man ikke nødvendigvis har mulighed for at gøre præcis hvad de gør, og det synes jeg faktisk hun er rigtig god til. Så hvis du nu sidder og tænker, at jeg da er tosset at høre på i dette indlæg, så kan du i hvert fald få en masse træningstips til under og efter graviditeten ovre hos Mette :-)

Det handler ikke nødvendigvis om forventningen om at tabe sig, men ligeså meget om det med, at komme i form og være fit – fordi det er det man skal være i dag. For hvis jeg kigger på vægten, så burde jeg være i bedre form og stå med en sixpack. Jeg vejer mindre nu end før børn – og jeg er i 20. uge. Men dengang havde jeg muskelmasse, jeg trænede arme og squattede for at komme min flade mås til livs. Men jeg skal ikke spejle min form i kvinder som Mette – det ville være temmelig tåbeligt ford vi er så forskellige.

Den flade numse er kommet retur, og det eneste på min krop der er trænet er mine arme. Fordi jeg slæber rundt på 12+ kilo hver dag. Det kan alle mødre vist nikke genkendende til.

Som jeg ser det, så har jeg oceaner af tid til at komme i form efter børnene er født, og jeg synes også at de der ikke prioriterer træning kort efter fødslen skal hyldes. For det kræver ligeså meget hyldest at man bruger den tid sammen med familien, eller på at kigge på sin sovende baby. Det bilder jeg i hvert fald mig selv ind, når jeg har siddet med en sovende Elliot i armene i stedet for at tage i fitness. Jeg har sagt til mig selv, at det er mit valg og at jeg vil have lov at have min mor-krop hvis jeg har lyst. Og det har jeg jo åbenbart :-)

Der er intet rigtigt eller forkert. Der er bare forskel på mødre – heldigvis! Og jeg synes lige jeg ville slå et slag for, at det også er okay ikke at stræbe efter at komme i form lige efter fødslen. Nøjagtigt ligesom det er okay, at man gerne vil. Der er mange måder at være sund på – og det er også motion at gå tur med barnevognen :-) Jeg synes ikke så ofte os ikke-fitness-trænende mødre og gravide får en high-five, og det fortjener vi altså :-) Det er nok trods alt os der er flest af – tror jeg…

595

 

Vil du gerne følge mere med? :-) Du kan følge med på instagram @incredibabydk, facebook @incredibaby og snapchat på "sanneagersnap"

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Børnevenlige frikadeller med masser af grønt!