Incredibaby
2,5 år fløj forbi

Lad nu være med at udnytte brudebutikkerne!

img_2343

Det er meget muligt, at jeg er ved at have bryllupskuller, og at det er derfor det generer mig. Men egentlig tror jeg, at jeg ville tage afstand fra det, uanset om jeg skulle giftes eller ej.

Scenarie: En kvinde skal giftes. Hun er naturligvis hurtig til at slå tankerne over på brudekjolejagten (for let’s face it: Sådan er vi kvinder bare). Hun tjekker nettet for at finde inspiration og for at få en fornemmelse af hendes stil og præferencer. Hun booker tid ved en brudebutik. Måske ved flere. Hun tager ind og prøver kjoler i 1-2 timer. Hun får serveret kaffe og the. Det samme gør de personer hun har taget med sig til brudekjoleprøvningen. Hun finder ud af hvilke silhouetter der klæder hendes krop.

… og så tager hun hjem og klikker en kopi eller en lignende kjole hjem fra nettet. Og måske laver hun samme nummer i andre brudebutikker. Eller også glemmer hun måske at melde afbud til de andre aftaler hun har booket? (det er faktisk generelt en god idé, at booke tid ét sted ad gangen. Så slipper man for, at man ved en fejl glemmer at melde afbud :-) )

Kan I se, hvor jeg vil hen? Nu tænker I måske, at det da må være et lidt ekstremt scenarie. Men det er det faktisk ikke. Ikke hvis man følger med i bryllupsgrupper på facebook. Så vil man opleve, at det slet ikke er noget sjældent syn. Og jeg tror også, at brudebutikkerne ville give mig ret, hvis jeg spurgte dem.

Jeg har kun én eneste holdning til tendensen: Det er så sindssygt dårlig stil, og det er noget svineri! Og så kan jeg på en måde også godt forestille mig, at de selvsamme brude synes, at det er noget svineri at nogle brudebutikker vil begynde at opkræve et gebyr…

Jeg hetzer ikke nogle bestemte brude, det er ikke sådan det skal forstås. Men jeg synes det er direkte usmageligt, at der er så lidt respekt for brudebutikkernes arbejde. Deres lager udgør med stor sandsynlighed en million eller mere.

Jeg har fuld forståelse for, at man ikke har råd til en brudekjole fra butikkerne. For de ér dyre. De er naturligvis dyre af en årsag, for det er ofte designerkjoler i dyre tekstiler. Men man kan jo trods alt sagtens blive gift i andet end en dyr brudekjole! Brylluppet handler trods alt om at sige “ja” til at tilbringe resten af livet sammen i kærlighed. Kjolen er jo sådan set “overflødig”, hvis vi nu skal skære helt ind til benet :-) Men nettet er altså uden tvivl et perfekt alternativ, hvis man ikke lige synes, at budgettet rækker til en brudekjole fra en af brudebutikkerne! Men hvis man vil købe kjole på nettet, så er det altså en del af gamet, at man ikke kan prøve et væld af smukke kjoler. Prisen er også derefter – nemlig markant billigere.

Det er naturligvis også en del af gamet for brudebutikkerne, at ikke alle finder deres kjole i deres forretning. Men der er dælme forskel på, om man kommer derind med fuld intention om aldrig at købe noget, men i stedet lege udklædning som en anden lille forkælet prinsesse. Ja, beklager – men jeg synes det er så forkælet en opførsel.

Måske har man ikke tænkt over det på den måde, men nu har jeg i hvert fald brugt mit talerør til at tage emnet op. Og så håber jeg, at flere vil tænke over, om man egentlig synes man kan tillade sig sådan en opførsel. Hvis man nu mærker ordentlig efter…

Vil du gerne følge mere med? :-) Du kan følge med på instagram @incredibabydk, facebook @incredibaby og snapchat på "sanneagersnap"
   

2 kommentarer

  • Karolibe

    Det samme gælder i andre butikker. Jeg har stået i butik i mange år og oplevede det desværre ofte. Folk kommer ind og prøver og får hjælp i lang tid og hvis vi så ikke vil give en stor rabat siger de direkte at så går de bare hjem og bestiller det. Nogle gange snakker vi om, at de blot kan spare 50 kroner og overhovedet ikke tænker over at de også koster penge at vi skal hjælpe dem. Hvilket vi jo med glæde gør, hvis de altså vælger at handle hos os og ikke bare udnytter os :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Merete

    Det samme gælder i øvrigt i mange andre sammenhænge. Blev en smule forarget, da dem, der købte vores barnevogn, ved afhentning fortalte, at de havde været ude og prøve en masse og få ’så god service’ i den butik, hvor modellen sælges fra ny. Så de havde lige brugt en masse af ekspedientens tid og service, var faldet for en bestemt vogn i en bestemt farve og havde så skyndt sig hjem og fundet den brugt.
    Det er fint nok at kigge lidt i butikken på egen hånd, men at optage ekspedientens tid og viden er altså dårlig stil, når intentionen aldrig var at købe.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

2,5 år fløj forbi